oase.surf - surfers world
      

Zurück   [oaseforum.de] > Hauptbereich > Kitesurfen

Kitesurfen Achtung: Bitte Vorgaben beachten!

Antwort    « Vorheriges Thema | Nächstes Thema »  
 
Themen-Optionen Ansicht
Alt 16.06.2006, 14:57   #1
Idefixe
Benutzer
 
Registriert seit: 05/2006
Beiträge: 542
Böse kitesurfstelle autostrand holland

PPpfff und es geht weiter. jetzt auch spot "autostrand" ( zeeland holland ) in gefahr. Ich habe keine lust es zu übersetzen aber: kitesurfen is an spot autostrand ( zeeland holland) officiël VERBOTEN aber wird ( wenn mann da keine scheisse magt ) " zugelassen" So nim die ortliche gesetze biite in acht
schön Gruss idefixe

orginal bericht: ( kopie from www.hanglos.nl )
Notulen Gesprek met ambtelijke werkgroep d.d. 6 juni 2006 in Hotel van Marion te Oostvoorne.

Aanwezig:

namens werkgroep
Mw. Drs. N.E. (Nora) Kösters
Dhr. H. (Hugo) Vreugdenhil

namens Stichting Autostrand / Autostrand.nl
dhr. A. van der Knaap
mw. Ingrid van Kleeff
mw. Tanya Huizer
dhr. Bertil Voogd


Voorstelronde:

● Mw. Drs. N.E. (Nora) Kösters is gebiedsadviseur voor natuur- en recreatieschap Voorne-Putten Rozenburg, maar haar functie in de werkgroep is die van voorzitter
● Dhr. H. (Hugo) Vreugdenhil is beleidsmedewerker planvorming en advisering
● dhr. Arie van der Knaap is voorzitter van de Stichting Behoud Recreatie Autostrand Oostvoorne
● mw. Ingrid van Kleeff treedt op namens alle paardenmenners
● mw. Tanya Huizer is initiatiefnemer van Autostrand.nl
● dhr. Bertil Voogd is bestuurslid van de Buggy Club Holland en vertegenwoordigt namens deze de kitebuggyers, alsmede namens de Stichting Vliegerforum.nl de flyboarders en overige vliegeraars.


De ambtelijke werkgroep functioneert onder leiding van het natuur- en recreatieschap Voorne-Putten Rozenburg en is ingesteld door de verschillende partners in het convenant. De werkgroep heeft als taak te kijken naar de recreatieve mogelijkheden op het Autostrand. Uitgangspunt hiervoor zijn de richtlijnen en beperkingen die worden opgelegd door toedoen van de aanwijzing als Vogel- en habitatgebied, maar ook de kaders en richtlijnen die gaan gelden vanuit Natura 2000 en de instelling van het Zeereservaat.

De werkgroep bestaat uit de volgende leden:
 dhr. F.H. Borms (namens de Provincie Zuid-Holland)
 dhr. Van den Nieuwenberg (namens het Waterschap Hollandse Delta)
 dhr. H. Vreugdenhil (namens het natuur- en recreatieschap Voorne-Putten Rozenburg)
 dhr. De Groot (namens Vereniging Natuurmonumenten)
 dhr. Visser (namens de Stichting Zuid-Hollands Landschap)
 mw. De Leeuw-van Weene (namens de Gemeente Westvoorne)
 mw. N. Kösters, voorzitter (namens het natuur- en recreatieschap Voorne-Putten Rozenburg)

Het was de bedoeling van de werkgroep om vóór 1 oktober 2006 een advies uit te brengen, zodat de bestuurders uit het convenant voor 1 januari 2007 een besluit kunnen nemen over dit advies. Inmiddels is echter bekend geworden dat momenteel het Beheersplan Voordelta wordt opgesteld door een hogere instantie (WIE?), hetgeen de ambtelijke werkgroep noopt haar advies eerder uit te brengen, zodat dit kan worden meegenomen in het Beheersplan Voordelta. Momenteel voert de werkgroep besprekingen met de betrokken instantie, met als doel het door haar uitgebrachte advies integraal over te laten nemen in het Beheersplan Voordelta. Naar verwachting zal in november 2006 een inspraakronde van start gaan naar aanleiding van het Beheersplan Voordelta.


1. Uitleg huidige situatie
● Het Autostrand Oostvoorne is ooit afgesloten voor gemotoriseerd verkeer; aan deze situatie zal niets veranderen.
● Er is een convenant gesloten (Gebiedsgerichte aanpak Voorne-Putten Rozenburg)
● er zijn compensatie maatregelen genomen
● Kitesurfen is verboden, maar wordt voorlopig gedoogd, waarbij geldt dat de Kitesurfers hiervoor elk jaar ontheffing dienen te vragen.
● Natura 2000 zal van kracht worden
● het is nu zaak te onderzoeken en vast te stellen welke recreatie er in het gebied mogelijk is, zonder daarbij de aanwijzing als Vogel- en habitatgebied in gevaar te brengen.

2. Toelichting doelstelling per belangengroepering
● Rij- en menverenigingen (Paardensport): willen zonder beperkingen het strand op kunnen en willen voldoende ruimte om hun sport goed te kunnen uitoefenen.
● Recreanten / badgasten: willen kunnen profiteren van de voordelen van het Autostrand, zoals ondiep water (veilig voor kinderen, kitesurfers), goede toegankelijkheid voor badgasten. Dit dient mogelijk te worden gemaakt zonder regels en betutteling en met mogelijkheden voor vrije recreatie, zoals dat ook voor sluiting van het strand mogelijk was.
● Kitebuggyers, flyboarders en andere vliegeraars: willen hun materialen dichtbij het strand kunnen uitpakken; willen voldoende ruimte om hun sport te kunnen uitoefenen, waarbij vooral de kitebuggyers en flyboarders redelijk veel ruimte nodig hebben; de overige vliegeraars (trickvliegers, powerkiters en eenlijners) hebben minder ruimte nodig. Het strand moet voor kitebuggyers en flyboarders vlak zijn. Kitebuggyers en flyboarders (en ook de overige vliegeraars) zullen zich niet in het natuurgebied (duinen en vogelrustgebied) begeven, daar dit voor hun sport toch al geen goed terrein is. Ook wordt gepleit voor het ruimweg openstellen van het strand voor de diverse sporten zonder aanwijzing van speciale zones per sport. De aanwezigen maken duidelijk graag in goed onderling overleg de omgangsregels tussen de verschillende recreanten te willen vaststellen.
● Kitesurfers en alle strandgebruikers: willen parkeermogelijkheid dichterbij het strand om de afstand van parkeerterrein tot strandlocatie zo klein mogelijk te maken. In dit kader wordt gesteld dat idealiter zou worden gekozen voor een verplaatsing van het huidige parkeerterrein naar de lokatie aan het einde van de Strandweg, op de plaats waar vroeger het strandpaviljoen “De Zeemeeuw” stond. Aangezien dit ook nog altijd een officiële weg is, zou dat geen probleem moeten zijn.

3. Welke achterban wordt vertegenwoordigd door de verschillende aanwezigen?
● Ingrid van Kleeff vertegenwoordigt alle menners in de regio, met in totaal 16 rij- en menverenigingen.
● Arie van der Knaap vertegenwoordigt alle belanghebbenden in de Gemeente Westvoorne, met in feite alle stemgerechtigde inwoners van Westvoorne.
● Tanya Huizer vertegenwoordigt 6000 handtekeningen, verzameld door Autostrand.nl alsmede de kitesurfers.
● Bertil Voogd vertegenwoordigt de Buggy Club Holland (150 leden), die is aangesloten bij de Nederlandse Strandzeil Federatie en treedt tevens op namens Stichting Vliegerforum.nl met bijna 5000 geregistreerde gebruikers. Namens deze stichting worden tevens de belangen behartigd van alle flyboarders en vliegeraars in het algemeen.

4. Afsluiting
● Gesteld dat er wellicht zou kunnen worden besloten tot verplaatsing van het parkeerterrein naar de voormalige lokatie van “De Zeemeeuw”, dan zou het moeilijk zijn om te toegang tot het strand te verbeteren en toch het gebied ontoegankelijk te maken (en houden) voor gemotoriseerd verkeer.
● Namens de werkgroep wordt toegezegd dat de geuite wensen worden meegenomen; er wordt niet toegezegd dat deze wensen ook verwerkt zullen worden in het advies. Het advies zal niet aan de aanwezigen worden verstrekt, maar slechts aan de leden van het convenant. Gepoogd zal worden het advies op te laten nemen in het inputplan voor het Beheersplan Voordelta.
● Er kan dus geen zekerheid worden gegeven over de invulling van de geuite wensen in het advies.
● De aanwezigen zijn vrij om notulen van het gevoerde gesprek te maken en te verspreiden.


Een opmerking op dit en misschien ook wel een goedkope oplossing.

Gesteld dat er wellicht zou kunnen worden besloten tot verplaatsing van het parkeerterrein naar de voormalige lokatie van “De Zeemeeuw”, dan zou het moeilijk zijn om te toegang tot het strand te verbeteren en toch het gebied ontoegankelijk te maken (en houden) voor gemotoriseerd verkeer.

Is rondom strand een diepe kuil graven anti tank geulen, zodat gemotoriseerd verkeer geen toegang heeft tot het strand.
Wel een breed stuk over houden eventueel met een paaltje zodat de instanties wel het strand op en af kunnen rijden.

● Kitesurfen is verboden, maar wordt voorlopig gedoogd, waarbij geldt dat de Kitesurfers hiervoor elk jaar ontheffing dienen te vragen.
Dit is natuurlijk helemaal van de gekke

Hele concept ook te lezen op http://www.autostrand.nl
Idefixe ist offline   Mit Zitat antworten
Alt 16.06.2006, 15:27   #2
CaNi
Benutzer
 
Registriert seit: 08/2003
Ort: Düsseldorf
Beiträge: 1.108
Standard

Ich habs mir jetzt durchgelesen, da mein holländich bescheiden ist und ich es eh nicht verstanden hätte ^^

Ich war gestern noch dort und da stand kein schild oder sonstwas.
Warum wollen die den Strand für Kitesurfer sperren ?
Ein sicheres Revier gibt es doch garnicht als dort.
Bei Workum kann man es ja verstehen, aber Oostvoorne
Zumal der Strand ja für Auto gesperrt ist.
CaNi ist offline   Mit Zitat antworten
Alt 16.06.2006, 15:44   #3
Micha
wasn hier los?
 
Registriert seit: 10/2000
Ort: Goch
Beiträge: 4.067
Standard

es geht ja nicht um die Sicherheit sondern um den Naturschutz.
Leute was ist denn da los? Passiert da soviel scheiße?
gruss Micha
Micha ist offline   Mit Zitat antworten
Alt 16.06.2006, 17:21   #4
darocki
back to the roots
 
Registriert seit: 09/2003
Ort: NRW / Browersdam
Beiträge: 2.740
Standard hi,

Idefixe@

würde mich gerne an die örtlich gesetze halten ......... nur die sind mir leider nicht bekannt ... zumindest die nicht, die sich auf das naturschutzgebiet beziehen mir ist schon klar das ich nicht im naturschutzgebiet kiten darf aber welche gesetze sind den genau am autostrand zu befolgen?

kann dein posting leider nicht lesen ( kann kein niederlädisch wäre schon viel wert wenn ich so gut holländich sprechen könnte wie Idefixe deutsch spricht )

all@

oder ist jemand im forum in der lage und macht sich die mühe den text zu übersetzen da ich weiß das dort viele deutsche kiten es ist ja auch von allgemeiner wichtigkeit.
wäre doch echt scheiße wenn man aus unwissenheit diese gesetze verletzt

vorab schon mal danke für die info und die evtl. übersetzung

grüße

achim
darocki ist offline   Mit Zitat antworten
Alt 16.06.2006, 18:57   #5
Idefixe
Benutzer
 
Registriert seit: 05/2006
Beiträge: 542
Standard

Ich bin selber auch nicht genau bekannt mit ordliche gesetze bei Autostrand. Wenn ich irgendwo kitesurfen gehe frage ich immer an die leute die da sind welche gesetze und wichtige sachen es auf die Stelle gibt.
Meine berichten hier sind auch kein hetze oder kritiek auf deutsche kitesurfer! Ich versuche nur so viel wie möglich berichten an euch weiter zu schicken damit das kitesurfen auch in zukunft bei uns möglich bleibt.
ärgenis / scheisse wird verursacht durch:

falsch parken auto's
kite starten und landen zwischen andere leute
bei wenig oder mehr wind auf land mit kites spielen
und ( viel Deutsche) kite schulen die genau am rand mit ein schirm von kites alles abschliessen so das keiner mehr ordentlich durch kommt.
hinterher lehre flaschen usw ...... Das gilt übrigens nicht nur für Deutscher ( Viel Holländer bauen auch sehr viel scheisse )
schön Gruss Idefixe ( ich hoffe das mein Deutsch ein bischen ordentlich ist )
Idefixe ist offline   Mit Zitat antworten
Alt 16.06.2006, 19:56   #6
darocki
back to the roots
 
Registriert seit: 09/2003
Ort: NRW / Browersdam
Beiträge: 2.740
Daumen hoch

Idefixe@

wenn du hier im oaseforum ab und zu mitliest kannst du feststellen das viele von dir angesprochenen ärgernisse hier oft diskutiert werden.

danke für deine information von den holländischen spots und lass es uns wissen wenn es neue infos gibt denn nur zusammen ( NL + D - kiter) können wir was ändern.

grüße

achim

PS: ich kann dein deutsch gut verstehen und wäre froh wenn ich so gut holländisch sprechen könnte
darocki ist offline   Mit Zitat antworten
Alt 16.06.2006, 20:28   #7
xworxkiteboarding
Benutzer
 
Registriert seit: 10/2004
Beiträge: 603
Standard

es ist leider so, dass es garnicht so gut ausschaut für den Autostrand. Allerdings längerfristig gesehen. das hängt hauptsächlich mit der erweiterung der Maasvlakte zusammen (http://www.maasvlakte2.com/en/home/).
Um dieses Projekt zu verwirklichen mussten neue Naturschutzgebiete erschlossen werden, und da liegt der Autostrand leider an erster Stelle.
Wir waren neulich schon bei einem Meeting in Oostvoorne, wo es um die erschliessung des Autostrandes ging, initiiert wurde dieses von Tanya Huizer, die die Seite www.autostrand.nl mit betreibt. Dort wurde festgestellt, dass der Autostrand in irgendeiner Weise wieder zugänglich für alle sein soll, also auch reiter, buggyfahrer, etc. Dass Pferde vor Kites Angst haben ist dabei nicht gerade förderlich. Es wurde eine Stiftung ins leben gerufen und alle Beteiligten haben auch schon eine kleine Spende gemacht um den guten Willen zu zeigen.
wie auch immer, Fakt ist:
der Strand bleibt für Autos geschlossen, was ich eigentlich begrüße!
Kitesurfen ist geduldet, solange man nicht zu weit ins Vogelschutzgebiet hereinfährt, und das passiert leider noch viel zu oft.
Ihr solltet also wirklich immer darauf achten, dass ihr nicht zu weit rechts rüber in das Ende der Bucht hinein fahrt, viele ansässige Kiteschulen reagieren darauf mitlerweile sehr energisch. wenn der wind also auflandig und schwach ist, oder genau in die bucht rein bläst, fallen noch zu viele leute in den leeren bereich ab, nach dem motto, da ist ja noch platz da fahre ich mal hin. aber genau dass sollte man nicht machen. das führt leider dazu, dass man um die ganzen schülergruppen fahren muss, was zum teil stress für alle beteiligten bedeutet, aber unumgänglich ist.
naja, es wird schon nicht so schlimm kommen, wenn alle etwas acht geben und andere auch darauf aufmerksam machen.
sobald die arbeiten an der maasvlakte2 beginnen müssen wir so oder so schauen wie es dort weitergeht. slufter und blokkerdam sind dann auch bald passé, und bis die arbeiten fertig sind und somit ja ein neuer langer strand entstanden ist dauert es noch ewig.

so, ich muss los, bis später!
Tim
xworxkiteboarding ist offline   Mit Zitat antworten
Alt 16.06.2006, 20:42   #8
darocki
back to the roots
 
Registriert seit: 09/2003
Ort: NRW / Browersdam
Beiträge: 2.740
Standard

danke für die infos tim !

von der erweiterung von maasvlakte (slufter) habe ich schon gehört.

na damit werden die kiter wohl leben müßen.

wenn du was neues hörst lass es das forum wissen

grüße

achim
darocki ist offline   Mit Zitat antworten




Antwort


Aktive Benutzer in diesem Thema: 1 (Registrierte Benutzer: 0, Gäste: 1)
 
Themen-Optionen
Ansicht

Forumregeln
Es ist dir nicht erlaubt, neue Themen zu verfassen.
Es ist dir nicht erlaubt, auf Beiträge zu antworten.
Es ist dir nicht erlaubt, Anhänge hochzuladen.
Es ist dir nicht erlaubt, deine Beiträge zu bearbeiten.

BB-Code ist an.
Smileys sind an.
[IMG] Code ist an.
HTML-Code ist aus.

Gehe zu


Alle Zeitangaben in WEZ +1. Es ist jetzt 09:28 Uhr.


Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.